Skip to main content
Gitte Olrik - Freelance kodenørd med kæmpe værktøjskasse
  1. Blog indlæg/

Derfor bør du overveje betalt markedsføring

·8 min

Sidst du hørte fra mig, kunne du læse mere om, hvad du bør gøre for at skabe synlighed på nettet, så du kan tiltrække kunder til din shop. Her nævnte jeg Google, nyhedsbrevet og de sociale medier som steder, dine potentielle kunder skal kunne finde dig.

Men hvordan kan du oven i det give din markedsføring et ekstra boost og nå ud til et større publikum?

Svaret er: Betalt markedsføring.

Med betalt markedsføring tænker jeg på annoncering på nettet, og her findes i dag mange muligheder. Jeg vender her tre af de mest populære annonceringsformer, nemlig Facebook annoncering, AdWords annoncering og affiliate samarbejde - krydret med mine egne erfaringer i forbindelse med NORU.dk.

Annoncering på Facebook #

En af de annonceringsformer, der for alvor hitter for tiden er Facebook annoncering. Det gør den nok mest, fordi den byder på uanede muligheder for at nå ud til et større publikum - eller de, der allerede har vist interesse for din webshop.

Målet med Facebook annoncering bør som udgangspunkt være at tiltrække nye leads, f.eks. Facebook følgere eller tilmeldte til dit nyhedsbrev. Du kan også annoncere med konkrete tilbud, men forvent ikke her-og-nu-salg uden først at bruge krudt på de gode relationer.

Men hvad er så fordelene ved Facebook annoncering?

Tja, ud over at det er verdens (og Danmarks) absolut største sociale medie, så er den primære fordel, at du kan målrette dine annoncer ned til mindste detalje.

Ikke nok med, at du kan målrette personer baseret på ting som køn, alder, geografi, stilling, interesse og uddannelsesniveau, kan du også:

  • Målrette de personer, der allerede har besøgt din webshop - også på specifikke sider såsom din ‘abandoned cart’ side eller en side med et bestemt produkt.
  • Få Facebook til at lave målgrupper, der ligner dem, der allerede har besøgt din webshop.
  • Lave formularer (lead ads) direkte på Facebook, hvor målgruppen med få klik f.eks. kan tilmelde sig et nyhedsbrev direkte på Facebook - uden at forlade mediet.

Den største ulempe ved Facebook annoncering er, at der med de mange muligheder følger en stor kompleksitet. Det er derfor lidt af en kunst at lave Facebook annoncer til lave priser.

Så vil du for alvor have værdi for pengene med annonceringsformen, anbefaler jeg, at du enten sætter dig grundigt ind i det eller får hjælp udefra.


Se lige her!

Vil du lære at lave Facebook annoncer, der giver resultater til lave priser? Så tag et kig på kurset ‘Facebook annoncering for begyndere’, som superdygtige Anne Billing udbyder. Klik her og læs mere om kurset »


NORU.dk og Facebook annoncering #

I forhold til NORU.dk har jeg gjort flittig brug af Facebook annoncering, primært for at tiltrække nye besøgende til webshoppen.

Min største udfordring her har været at ramme plet i forhold til målgruppen. Her har jeg mest segmenteret ud fra de, der har vist interesse for henholdsvis kaffe og te. Og det har vist sig at være segmenter, der er alt for brede til at skabe gode resultater.

Med Facebook annoncering handler det nemlig om at målrette dine annoncer så specifikt som muligt og ikke så meget om, hvor store dine segmenter er. Jo mere specifikke segmenterne er, jo nemmere er det også for dig at se, hvad der virker, og hvornår du skal lukke en annonce ned og prøve noget andet.

Til gengæld har jeg haft stor succes med retargeting, dvs. markedsføring til de, der allerede har besøgt NORU.dk.

F.eks. har jeg målrettet en annonce til de, der har købt en enkelt pose kaffe i shoppen, så de 14 dage efter købet bliver mindet om, at det måske er tid til at købe en ny. På den måde er det lykkedes mig at ramme de rette personer på det helt rette tidspunkt, og det har givet pote!

Annoncering via Google AdWords #

Du er nok faldet over de annoncer, der findes i toppen, bunden og højre side af Googles søgeresultater. Annoncerne er markerede, så brugeren kan se, at det er betalt markedsføring modsat de andre søgeresultater - de organiske - hvor afsenderen i højere grad har gjort sig fortjent til placeringen.

Det betyder dog ikke, at annoncering via Google AdWords ikke er en god idé.

Annoncering på Google kan sætte gang i trafikken til din online shop og kan derfor være et fint supplement til din SEO-indsats. Du betaler for hver gang en person klikker på din annonce. Det er derfor vigtigt, at dine annoncer er målrettet de rette søgeord, så de der klikker også bliver til kunder i butikken.

Lige som med Facebook annoncering er Google AdWords en fleksibel annonceringsform. Den er baseret på en masse faktorer såsom relevans, auktionsbud, konkurrence på søgeordene og meget andet. Så det er med at holde tungen lige i munden og holde løbende øje med dine kampagner, hvis du skal have noget ud af dem.

Lykkes det, er annoncer på Google en god måde at skaffe besøgende til din webshop. Lykkes det ikke, anbefaler jeg, at du får hjælp til det.

Sådan bruger jeg AdWords til NORU.dk #

Når det kommer til NORU.dk, har jeg især opnået super gode resultater med Google Shopping, som er en del af AdWords.

Forskellen på almindelige AdWords annoncer og Google Shopping annoncer er, at de almindelige annoncer kun består af tekst. Derimod fremstår Google Shopping annoncer med produktbillede og pris.

Google Shopping udsnit

Sælger du produkter i en webshop, er Google Shopping et must! Jeg har selv implementeret det på kort tid, og bedst af alt: Produkterne bliver automatisk opdateret.

Så det er bare om at komme i gang! Hvis jeg siger, at ca. 75 procent af alle AdWords salg for NORU.dk går via Google Shopping, så har jeg overtalt dig ik’?

Du skal dog ikke nødvendigvis udelukke de almindelige tekstannoncer. De har virket godt for NORU.dk, når det kommer til søgninger på f.eks. abonnementsordninger eller mindre specifikke produkter såsom ‘luksus te’, ‘bæredygtig kaffe’ etc. Altså søgninger fra de personer, der ønsker at læse lidt mere om andet end bare produktet.

Google AdWords tekt annonce

Affiliate samarbejde #

Affiliate marketing foregår som et samarbejde mellem dig - annoncøren - og en anden relevant hjemmeside - affiliate. Et eller flere affiliate samarbejder er en virkelig god mulighed for at tiltrække trafik og kunder til din webshop.

Humlen ved samarbejdet er, at du som annoncør opsætter et mål for, hvad du vil opnå ved, at din affiliate partner linker til din webshop. Målet kan være salg, besøgende, leads til dit nyhedsbrev ell. lign. Hver gang målet bliver opfyldt via din affiliate partner betaler du denne en pris, I sammen er blevet enige om.

Det er denne resultatbaserede model, der har gjort affiliate marketing så populær. Du betaler for det, du får. Og din affiliate har også interesse i at promovere dine tilbud via bannere, links o. lign., da denne også bliver betalt for resultaterne.

Du kan også inkludere en tredjepart - et affiliate netværk - der samler affiliates og annoncører og sørger for tracking, fakturering og andre praktiske ting. Selv om et affiliate netværk tager en bid af kagen, er det den løsning, de fleste vælger. Det giver typisk flere muligheder plus arbejdet med affiliate marketing bliver meget nemmere for dig.

Hvad med NORU.dk og affiliate marketing? #

Jeg har valgt at bruge PartnerAds til at styre min affiliate marketing for NORU.dk. Det var super hurtigt at melde sig til, og der er rigtig mange gode guides til at komme godt i gang.

Generelt har jeg valgt at dele min markedsføring op i to programmer:

  1. Produkter der købes som enkeltkøb.
  2. Produkter der købes via abonnement.

For de produkter, der købes som enkeltkøb giver jeg 15% af købsprisen, og for abonnements-produkterne får min affiliate hele 50% af den første levering.

Ud over, at man skal oprette sine programmer, skal man også opsætte de links, som affiliate partneren skal bruge. Her angiver man, hvilke ord, der skal indgå i linket, og hvor der skal linkes til.

Derudover anbefaler jeg, at du opretter nogle bannerreklamer i samme ombæring. Er du ikke så ferm til grafik, findes der et hav af grafiske bureauer derude, der kan lave dine bannerreklamer til en ganske rimelig pris. Jeg bruger selv PR3 til at hjælpe mig med mine grafiske opgaver.

Som standard er programmerne sat op til, at nye affiliates automatisk godkendes. Det kan man dog sagtens ændre, så du enten skal godkende dem manuelt eller kun vil acceptere affiliates fra bestemte kategorier.

Du kan hele tiden følge med i, hvilke affiliates, der er tilmeldt lige netop dit program.

Hvis du gerne vil tilskynde, at affiliates tilmelder sig dit program, så kan du vælge evt. selv at tage kontakt til relevante bloggere og gøre dem opmærksomme på dit affiliate program.

En anden måde er at tilbyde en bonus, når der opnås et salg over et vist beløb - eller til dine tre bedste affiliates. Mulighederne her er mange 🙂

Opdag potentialet ved betalt markedsføring #

Jeg håber mine råd og erfaringer har givet dig mod på at kaste dig ud i betalt markedsføring. Måske er du allerede i gang?

Der er i hvert fald masser af resultater at hente med de mange muligheder for annoncering - hvis du vel at mærke bruger dem velovervejet og har styr på de mange funktioner.

» Her kan Annes online kursus i Facebook annoncering være en kæmpe hjælp

Næste gang jeg skriver om NORU.dk her på bloggen, får du et genialt bonustip til, hvordan du med lidt kreativitet kan score ekstra trafik til din webshop.

Og husk: Hvis du vil have besked, når der dukker nyt op i historien om NORU.dk, så tilmeld dig mit nyhedsbrev nedenfor eller følg mig på Facebook. Så går du ikke glip af et eneste skridt i processen!