Skip to main content
Gitte Olrik - Freelance kodenørd med kæmpe værktøjskasse
  1. Blog indlæg/

[Bonustip]: Scor ekstra trafik til din shop

·6 min

Har du fulgt med i historien om NORU.dk her på bloggen?

Så ved du nu, hvordan din webshop bliver synlig over for potentielle kunder. Du ved, at du ikke må glip af mulighederne ved SEO, nyhedsbreve og sociale medier. Og du ved, at betalt markedsføring er en genial måde at booste din synlighed over for et større publikum.

I indlægget her kommer jeg med et ekstra tip, der kan give trafikken til din webshop endnu et nøk i den rigtige retning.

Glæd dig til at læse mere om, hvordan jeg med et lille sjovt indslag øgede trafikken til NORU.dk med hele 233 procent(!). Et indslag, jeg gerne vil dele med dig her, så du måske bliver inspireret til at gøre noget lignende.

Sådan gik det til… #

Det er altid dejligt at sparre med andre - især når man er enmandshær. Her kommer der ofte flere guldkorn på bordet, end man lige skulle tro.

Det var en af de gange - under sparring med et par kloge hoveder - at idéen til en quiz tog form. Ja, en quiz! Et underholdende indslag, der kunne skabe lidt opmærksomhed på NORU.dk.

“Men hvorfor lige en quiz?”, er måske din første tanke..?

Tja, hvorfor ikke!

Sandheden er, at vi elsker at quizze på nettet. Det er god underholdning på få minutter. Og så er det altid sjovt at se, hvad resultatet siger om en selv - og måske endda også ens venner.

Fordelene ved en quiz er mange! #

Der findes mange udformninger til en quiz på nettet. Det kan f.eks. være en test, der siger noget om ens viden inden for et relevant emne, eller en underholdende quiz, hvor man scorer point eller ender ud i en bestemt kategori.

Jeg valgte den humoristiske og aldeles uvidenskabelige model: Nemlig fire simple spørgsmål, der belyser, hvilken af fire kaffetyper man er. De fire typer, man kan ende ud som, er kun for sjov. Så målet er udelukkende at underholde - og i bedste fald, at få deltagerne til at dele humoren med andre.

Men bare fordi, quizzen kun er lavet til at underholde, skal man ikke undervurdere dens potentiale.

Fordelene ved min kaffequiz er nemlig, at den kan:

Øge antallet af sessioner: Det gør Google glad, og så ser flere besøgende, hvad NORU.dk ellers kan tilbyde. Som tidligere nævnt har jeg scoret ikke mindre end 233 procent mere trafik til NORU.dk som følge af promovering af quizzen. Så det har virkelig gjort en forskel!

Google Analytics viser ekstra trafik til webshoppen

Øge sessionernes varighed: Det gør også Google glad, når besøgende bruger tid på din shop og engagerer sig i indholdet. Faktisk er antal sider per session faldet med 31 procent, mens jeg promoverer min quiz. Til gengæld er sessionernes varighed steget med hele 123 procent!

Øge engagementet på de sociale medier: Det er f.eks. sjovt at dele resultatet med sine venner og få dem til også at quizze. Der er rigtig mange, der har tagget sine venner og delt opslagene, som jeg har promoveret via Facebook annoncering. På den måde er NORU.dk nået ud til en masse nye potentielle kunder.

Udgøre et indslag til deling og annoncering: Her snakker vi selvfølgelig primært Facebook. En sådan deling eller annonce skaber opmærksomhed og performer typisk bedre end f.eks. en kedelig kategoriside på din shop. Dette punkt har jeg virkelig haft glæde af. Det er f.eks. takket være Facebook annoncering, at jeg har opnået de gode resultater, jeg nævner her.

Skaffe flere tilmeldinger til nyhedsbrevet: F.eks. ved først at reklamere for quizzen og derefter målrette de besøgende på siden med en tilmeld-dig-mit-nyhedsbrev kampagne. Mere om det senere…

Hjælpe til at indsamle data om de besøgende: F.eks. kan jeg bruge den data, jeg har nu, til at køre annoncer målrettet folks kaffe- eller tevaner. Ad den vej kan jeg øge min konverteringsrate. For selv om ordeantallet steg en smule i takt med min promovering af quizzen, faldt min konverteringsrate med 20 procent. Målet med en quiz er derfor ikke at skabe her-og-nu-salg (produkterne promoveres jo heller ikke på siden med quizzen), men at skabe synlighed og indsamle data, man kan bruge senere hen.

Så mit bonustip til dig er: #

Overvej hvordan du hurtigt og måske lidt utraditionelt kan skabe lidt opmærksomhed omkring det, du tilbyder. Hvad tiltrækker besøgende til netop din webshop? Hvordan kan du engagere dine besøgende? Og sidst men ikke mindst, hvad kunne virke godt i en annonce på f.eks. Facebook?

Sådan udbredte jeg kendskabet til kaffetype-quizzen #

Da min quiz lå klar på hjemmesiden, var det første, jeg gjorde at dele den med hjælp fra Facebook annoncering. Målet for min kampagne var at tiltrække besøgende til quizzen og selvfølgelig opfordre dem til at teste sig selv.

Facebook annonce med quizzen

I Analytics samt via min Facebook pixel har jeg sat tracking op, så jeg kan opdele alle, der har quizzet med, i de fire forskellige kaffetyper. Det giver mig som tidligere nævnt muligheden for efterfølgende at lave Facebook annoncer målrettet de fire grupper, hvor jeg skræddersyer budskabet til netop deres kaffetype.

Her er det dog vigtigt ikke at virke for “stalker-agtig”, for det bryder de færreste sig om. Af den grund har jeg f.eks. valgt, at annoncerne først skal vises tre dage efter, quizzen er taget i stedet for lige bagefter.

Efter at have tiltrukket trafik til siden med quizzen har jeg oprettet en ny Facebook kampagne, målrettet alle de, der har besøgt lige præcis denne side. Her er målet at indsamle leads i form af tilmeldinger til NORU.dks nyhedsbrev “Kaffeklubben”.

Kaffeklub lead ad på Facebook

Jeg har selvfølgelig valgt at bruge Facebooks Lead Ad format til dette, så de, der vil tilmelde sig let kan gøre det via en formular på Facebook.

Den interesserede Facebook bruger skal altså aldrig forlade Facebook for at tilmelde sig, og felterne, hvor Facebook har info om brugeren, bliver udfyldt helt automatisk.

Lead annonce med info

Bonusinfo:

En interessant betragtning fra min Facebook annoncering er, at jeg med mine generelle annoncer for NORU.dk især vækker mændenes opmærksomhed. Omvendt er kvinderne virkelig på, når det kommer til quizzen.

Mit råd til dig er derfor: Husk altid at segmentere nøje, når du gør brug af Facebook annoncering! Så undgår en alt for høj klikpris. Mine erfaringer viser i den grad, at det betaler sig!

Og hvordan gik det så? #

Ja, hvordan gik det så med kaffetype-quizzen?

I skrivende stund har over 2000 personer testet sig selv på NORU.dk, primært takket være Facebook annoncering.

  • Og hvis du skulle være nysgerrig, så er størstedelen af de, der har quizzet med Barista Wannabes og Kaffe Junkier 🙂