Byg din webshop til succes

At starte egen online shop er en proces, der kræver mange overvejelser og valg. I mine tidligere indlæg har jeg gennemgået de indledende overvejelser om branche og produkt, de valg, du skal tage for rent faktisk at tjene penge på din shop, samt hvilke tanker, du skal gøre dig, når du vælger platform til din shop.

Alle faser har jeg gennemgået undervejs på min egen webshop NORU.dk, så hvert step er krydret med egne valg og tanker. Jeg håber det kan inspirere dig til en god start på din egen karriere som webshop-ejer.

Det næste skridt vi tager her er stort. Nemlig hvordan du bygger din webshop op, så den bliver fundamentet for din succes. Læs med her, hvor jeg også fortæller om, hvilke valg jeg tog i forbindelse med opstarten af NORU.dk.

Først danner du rammerne - så udvikler du!

De er ingen hemmelighed, at der er rigtig meget, der skal fikses, før din webshop er klar til første åbningsdag. Hvad der helt konkret skal fikses i din shop afhænger meget af, hvad du har tænkt dig at sælge.

Dog er det for langt de fleste en rigtig god idé at få styr på følgende inden opstart:

  • Navn og url
  • Design
  • Brugervenlighed og navigation
  • Præsentation af produkter og produktkategorier
  • Kontaktinformationer
  • Betalingsmuligheder
  • Lande og valuta
  • Ordreflow
  • Lager, pakning, forsendelse og fragt
  • Handelsbetingelser og krav til sikkerhed etc.

Jeg startede selv ud med at oprette en ny Shoporama shop og lægge et af de gratis temaer på. Jeg har så tilpasset det, så det passer til NORU.dk og f.eks. kan håndtere abonnementer.

Derefter gik jeg igang med at oprette kategorier og produkter. Da det tager rigtig lang tid at få skrevet gode, lange tekster til det hele, prioriterede jeg at få oprettet kategorierne og produkterne med korte, beskrivende tekster først. Og så skrive dem om, da shoppen var i luften.

Her i starten har jeg udelukkende fokus på det danske marked, så jeg valgte med det samme at køre med danske kroner som valuta og finde en betalingsløsning, der kan skaleres og udvides. Mit valg faldt på Quickpay, da deres kundeservice er lynhurtig, og de også understøtter abonnementsbetalinger.

Lageret var ret hurtigt indrettet i et ledigt lokale i vores kælder. Jeg har købt de populære reoler fra Harald Nyborg og fundet et højt bord til at pakke på, som var til overs. Da jeg jo handler med fødevarer, har jeg også sørget for at få registreret NORU.dk hos Fødevarestyrelsen og er derfor nu med i Smiley-ordningen.

Giv slip! Det bliver aldrig helt perfekt ....

Der findes sikkert masser af funktioner, du gerne vil have skal sidde lige i skabet, inden din webshop går i luften. Er alt indholdet på plads? Er indpakningen helt som den skal være? Og hvad med logoet?

Det forstår jeg godt.

Ikke desto mindre er mit bedste råd til dig - og her snakker jeg virkelig af erfaring - giv slip!

Det er langt fra alt, der behøver at være helt perfekt, før du åbner din shop. Faktisk ser jeg ofte, at mange ting skal rettes til løbende, som du bliver klogere på målgruppen og din webshop generelt.

Så al den tid, du bruger på detaljer før første åbningsdag kan være spildt alligevel. For så er det måske helt forfra med fakturapapir, logofarver, skrifttyper og hvad du ellers har rodet med.

Det betyder dog ikke, at du ikke bør teste de vigtigste funktioner af i din online shop. Virker det, der skal til for at gennemføre et køb? Så er du klar til start.

Så test din shop, sæt dig en dato for opstart - og kom ud over stepperne!

Er din webshop ikke helt klar? Her er et tip!

Som med så mange andre online shops i denne verden, var NORU.dk heller ikke klar til den deadline, jeg havde sat mig for. For lige som jeg tænkte, at det hele var klart, meldte en kaffeleverandør fra i sidste øjeblik.

Så det var forfra med det hårde arbejde, det er at finde en leverandør, der kan tilbyde den rette kvalitet til den rette pris på det rette tidspunkt.

I stedet for at lade NORU.dk være lukket land, indtil jeg var helt klar, valgte jeg at åbne op alligevel. For hvorfor spilde tiden? På NORU.dk lavede jeg på få minutter en landingsside, som giver nysgerrige sjæle muligheden for at skrive sig op til nyhedsbrevet.

 

NORU Splash Screen

 

Halter du bagefter med forberedelserne til din webshop, så anbefaler jeg dig at lave en lignende ‘coming-up-side’. Det er smart på flere måder, f.eks. fordi:

  • Din hjemmeside samler historik på Google fra dette tidspunkt, hvilket giver den SEO-fordele.
  • Du begynder allerede nu at opbygge din mail-liste med leads, der en dag kan blive til kunder.
  • Du har en liste med personer, du kan sende særlige tilbud fra dag 1.
  • Du så småt kan begynde med den markedsføring, der er så afgørende for din shops succes.

Der er faktisk ikke rigtig en grund til at vente med at udgive noget på din webshops url. Og det allerbedste er, at det er lynhurtigt at oprette siden. Og så er du allerede i gang med at skabe værdi! What’s not to like?

Har du en plan for din åbning nu?

Hvis ikke, så er det bare med at få lagt en plan og få sat en dato. Sig den gerne højt (til andre), så du ikke ender med at skubbe det foran dig.

Næste indlæg handler om, hvad du så gør, når du åbner shoppen. Hvor kommer de besøgende fra? Hvordan får du gjort det her til en rentabel forretning?

Og husk: Hvis du vil have besked, når der dukker nyt op i historien om NORU.dk, så tilmeld dig mit nyhedsbrev nedenfor eller følg mig på Facebook. Så går du ikke glip af et eneste skridt i processen!

Vil du optimere din online virksomhed?

Tilmeld dig nyhedsbrevet, hvis du ikke vil gå glip af værdifulde tips direkte i din indbakke

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Efterlad en kommentar