Derfor valgte jeg at bruge Shoporama

Har du fulgt med her det sidste stykke tid? Så ved du, hvordan jeg fandt ud af, at jeg skulle sælge kaffe og te på min online shop via abonnementsløsninger ud over det klassiske enkeltkøb.

Samlet set ved du nu, hvordan jeg tog de spæde skridt til opstarten af NORU.dk. Jeg håber det har inspireret dig til at få gjort dig dine egne overvejelser om opstart af webshop. Og forhåbentlig står du også klar til start lige som mig.

Og med start følger den allerførste beslutning: Valg af webshopsystem.

Der findes rigtig mange muligheder. Fælles for dem alle er, at du skal vælge mellem et ‘open source’ eller ‘hosted’ webshopsystem. “Og hvad er så det for noget?”, tænker du måske. Det bliver du meget klogere på her, hvor jeg vender de to systemer, så du ved, hvilket der passer bedst til dig.

Open source: Den fleksible og billige løsning

Som navnet antyder, består open source webshopsystemer af software, der er frit tilgængeligt for alle - og dermed oftest gratis. Det indbyder også til total fleksibilitet, da du selv kan ændre i systemet og skræddersy det til netop de behov, du har i din shop.

Måske har du hørt om nogle af open source webshopsystemerne før? F.eks. PrestaShop, Magento eller WooCommerce?

Frie rettigheder og fuldt råderum - kvit og frit. What’s not to like?

Tjo, det kommer an på, om du er teknisk anlagt eller ej. For med open source er det dit job at installere og vedligeholde systemet. Det kræver, at du ved, hvad du laver. Alternativt kan du betale dig fra det og få hjælp udefra. Men så ryger fordelen ved, at det er gratis - og så er det måske ikke helt så sjovt alligevel…

Desuden skal du med open source tænke mere på sikkerheden i din online shop. For med frihed og fleksibilitet følger en højere usikkerhed, f.eks. i form af hackerangreb.

Så altså: Vælg et open source webshopsystem, hvis du har flair for teknik og ønsker en løsning, du kan ændre på som det passer dig. Og der findes virkelig mange diskussionsfora og guides derude, der kan hjælpe dig på vej.

Har du mod på det, så giv den endelig gas med et open source webshopsystem! Her vil det både være den billigste og bedste løsning.

Hosted: Den sikre og hurtige løsning

Med et hosted webshopsystem betaler du - modsat open source - for en licens til at bruge softwaret. Dine penge går til løbende opdateringer og udvikling af systemet, support samt sikkerhed.

Du kan altså læne dig tilbage med en hosted løsning og få andre til at gøre det hårde arbejde. Samtidig er det virksomheden bag dit hostede webshopsystem, der er ansvarlig for, at det kører som det skal.

Af hostede webshopsystemer har du måske hørt om Shoporama, Dandomain eller Shopify? De er ret populære i Danmark.

Og hvad er hagen så ved en hosted webshopløsning ud over, at det koster penge?

Tja, for det første kan det ikke, lige som open source, skræddersyes på samme måde efter dine behov. Til gengæld findes der allerede i hostede webshopsystemer et utal af funktioner, så der er stor sandsynlighed for, at du alligevel finder det, du skal bruge.

En anden hage ved et hosted webshopsystem er, at du ikke selv ejer koden. Går virksomheden bag systemet konkurs, er du nødt til at skifte platform - og ofte starte helt forfra.

Det sker heldigvis sjældent. Så ønsker du den hurtige løsning med fokus på brugervenlighed og sikkerhed, så anbefaler jeg helt klart, at du betaler licenspenge for et hosted webshopsystem.

Shoporama - bedst i test

Jeg har efterhånden prøvet alle webshopsystemer, der findes på markedet, hosted som open source. De er alle blevet kasseret, enten fordi systemet var for tungt, ufleksibelt eller slet og ret modarbejdede det SEO arbejde, jeg lavede.

Lige indtil jeg faldt over Shoporama.

Her fandt jeg et system som godt nok er hosted, men som er stort set alle andre løsninger uovertruffen!

Jeg startede dengang med at rykke min webshop direkte over i Shoporama uden at ændre på hverken indhold eller design. Alene det resulterede i meget bedre rankings på Google og flere konverteringer. Så jo, hastighed betyder ret meget.

Herefter gik jeg igang med at arbejde målrettet med SEO, links, semantik og hvad der ellers hører sig til. Og så kom der ellers fut under Google motoren.

Indlæringskurven til Shoporama kan være lidt stejl. Men det er virkelig nemt at oprette en demoshop, og så er man igang med at lære systemet at kende.

Og så er der det mest fantastiske hjælpe-forum på Facebook, hvor shop-ejere og udviklere deler erfaringer, tips og tricks og guldkorn. Så ikke nok med, at man kører på den bedste motor - man har også den allerbedste support undervejs.

Føljetonen fortsætter

Du burde nu være klædt på til at få valgt det system, du skal bruge til din webshop - eller i hvert fald have fået en indikator af, om du skal gå i den ene eller den anden retning.

Næste blogindlæg handler om rent faktisk at komme ud over rampen og få gang i forretningen! For det er så nemt at blive ved og ved med at rette på sådan en shop i stedet for bare at åbne.

Og husk: Hvis du vil have besked, når der dukker nyt op i historien om NORU.dk, så tilmeld dig mit nyhedsbrev nedenfor eller følg mig på Facebook. Så går du ikke glip af et eneste skridt i processen!

Efterlad en kommentar