Split-test i AdWords og øg din konverteringsrate

Markedsfører du dine produkter eller ydelser online? Så er ord som Google og søgemaskineoptimering nok ikke helt ukendte for dig. Du har allerede lavet sidetitler og metabeskrivelser til hver side på din hjemmeside, så de indeholder søgeord og fremstår flot i Googles søgeresultater ikk?

Det var godt!

Det er nemlig utrolig vigtigt, så potentielle kunder klikker sig ind på din hjemmeside frem for konkurrenternes.

Men tænker du egentlig nogensinde over, hvordan det lille stykke tekst egentlig klarer sig på Google? Og er der noget, du kan gøre bedre for, at flere klikker sig ind på netop din hjemmeside?

Det kan du blive meget klogere på her, hvor du får et konkret tip til at optimere dine organiske søgeresultater i Google. Med tippet lærer du, hvordan du kan øge både klik- og konverteringsrate på din hjemmeside - udelukkende ved at ændre din sidetitel.

Klik og placering i Google går hånd i hånd

De brugere, der søger efter noget specifikt på Google og ender på din hjemmeside giver dig fordele på flere måder.

Den mest åbenlyse fordel er, at du med en høj klikrate øger trafikken til din hjemmeside. Det giver dig mulighed for at vise endnu flere, hvorfor de skal købe dine produkter eller ydelser. Derfor øger det typisk også dit antal konverteringer på siden.

En anden fordel er, at mange klik til din hjemmeside styrker dine placeringer i Googles søgeresultater. Det øger yderligere chancen for en højere klikrate, hvilket igen leder til flere konverteringer.

Det jeg prøver at sige er: Din trafik til hjemmesiden og din placering på Google hænger uløseligt sammen - og sammen sikrer de dig flere konverteringer.

Netop derfor er det vigtigt, at du bruger tid på at optimere dine sider, så de dukker op i toppen af Google på de rigtige søgeord. Og det kan lige præcis dette tip hjælpe dig med!

Sådan bruger du AdWords til split-tests

Selv om du graver dybt ned i Google Analytics og Google Search Console, er det svært at blive helt klog på, hvordan dine sider egentlig klarer sig på de valgte søgeord.

Det er her Google AdWords kommer ind i billedet.

Med Googles eget system til betalte annoncer i søgeresultaterne kan du nemt og hurtigt se klikraten for et bestemt søgeord.

Men hvordan hænger det så sammen at bruge betalt annoncering til at optimere organiske søgeresultater? Er det ikke to vidt forskellige ting?

Jo. Men med Google AdWords kan du for et minimalt budget indsamle data, der kan give dig svaret på, hvilken sidetitel, du skal bruge for at øge din klikrate til langt over gennemsnittet. Og hvad er bedre end at basere sine beslutninger på data frem for bare at gætte sig frem?

Følg disse 4 trin:

1 Find de sider, du vil optimere til højere placeringer i Google på udvalgte søgeord

  • Få inspiration i din Google Analytics konto og i Google Search Console.
  • Lad de sider være, du kan se klarer sig godt - "if it ain’t broken, don’t try to fix it".
  • Vælg de søgeord, du gerne vil være synlig på sammen med dem, din side allerede har. Få inspiration i Google Search Console → Search Traffic → Search Analytics samt Google AdWords eget værktøj Keyword Planner.

Brug keyword Planner og test dine sidetitler i AdWords

Eksempel på søgning efter populære søgeord i Google Keyword Planner

2 Opret annoncer i AdWords for de sider, du ønsker at optimere

  • Sæt dine søgeord til Phrase Match under Match Type i Google AdWords.
  • Sæt dine annoncer til at rotere regelmæssigt.
  • Målret dine annoncer til regioner eller lande, der har en lav CPC (pris per klik).
  • Byd på specifikke positioner på Google med fleksible budstrategier. Så skal du ikke sammenligne klikrater fra forskellige placeringer, hvilket kan give et misvisende billede.

adwords-fleksibel-budstrategi

Her vælger du din budstrategi i AdWords

Lav minimum 10 helt forskellige sidetitler til hver annonce

  • Titlerne skal være forskellige - ikke bare den samme med små bitte ændringer.
  • Skift mellem afsenderroller - hvem skriver indlægget?
  • Skift mellem modtagerroller - hvem skriver du til?
  • Væk interesse med følelser, f.eks. glæde, vrede, overraskelse, håb, frygt eller spænding.
  • Lad gerne din personlighed skinne igennem.
  • Vær kreativ - kun fantasien sætte grænserne!

Øg din konverteringsrate med dette smarte tip!

Eksempel på en række annoncer, der er oprettet i AdWords og klar til at få testet sidetitler.

4 Brug titlen på den annonce, der performer bedst, til din organiske tekst

  • Før du kan analysere resultaterne, skal du have min. 200 visninger per annonce. Mere er naturligvis bedre.
  • Analyser resultaterne og se, hvilken titel, der har den bedste klikrate. En af annoncerne vil typisk klare sig langt bedre end de øvrige. Det er naturligvis den, du vælger. Ligger klikraterne tæt op ad hinanden, så fjern annoncerne og afprøv andre titler. Dit mål er at finde en, der virkelig skiller sig ud - en titel, der har en flere gange højere klikrate end de andre.
  • Når du har fundet vinderen, skifter du den gamle titel ud med din vindende titel og lægger den live. For at finde ud af, om det er en succes, kan du tracke antal klik til siden i Google Analytics.

adwords-screenshot3

Eksempel på sidetitel i de organiske søgeresultater.

 

Din titel er nu testet af og klar til konkurrencen i de organiske søgeresultater!

Kilde: Dette indlæg er lavet med inspiration fra Larry Kims indlæg på moz.com fra maj 2016

Efterlad en kommentar