Kunsten at tjene penge på din webshop

Læser du stadig med her? Fedt!

Så er det nok, fordi du har besluttet dig for at starte din egen online shop. Og du ved nu, hvilken branche, du vil satse på, og hvilke produkter, du vil sælge ik’? Ellers kan du tage et kig på mit første indlæg lige her.

Men ved du så også, hvordan du rent faktisk kommer til at tjene penge på din shop?

Der findes nemlig flere muligheder. Har du f.eks. overvejet, om dine produkter skal sælges som en abonnementsløsning eller som mersalg til en service?

Du kan her læse om de mest oplagte løsninger samt, hvordan jeg kom frem til, at jeg på NORU.dk vil tilbyde abonnementsløsninger.

De muligheder, jeg deler med dig her kan sagtens bruges på samme tid. Så lad endelig ikke den ene udelukke den anden. Se det mere som supplerende strategier, der kan føre din webshop til succes.

Enkeltkøb: Dit produkt er nok i sig selv

At sælge sine produkter som enkeltkøb i en online shop kan være en god start for dig, der er ny webshop-ejer. En person besøger din shop, køber dit produkt - alle er glade.

Det vigtigste er, at din beslutning er velovervejet, og at du genovervejer løbende som din shop får vinger. Ellers kan du gå glip af en masse kunder.

Enkeltkøb kan i begyndelsen være en god måde at teste din shop og lære dine kunder bedre at kende:

  • Tiltrækker du den målgruppe, du havde tænkt dig?
  • Er der muligheder i at nå ud til andre målgrupper end den tilsigtede?
  • Har kunderne særlige behov eller udfordringer, som du kan hjælpe med?
  • Hvordan navigerer dine besøgende rundt i shoppen?

Det er aldrig dårligt at blive klogere på, om der overhovedet findes kunder derude, der vil købe dine produkter, samt hvordan du så kan udvikle din forretning derfra.

Abonnement: Gør det nemt for kunden og dig selv

Det er blevet mere og mere populært at sælge produkter som abonnementer. Det betyder også, at der nu findes abonnementer for produkter, du ikke tidligere kunne forestille dig ville blive solgt sådan.

Jeg har netop set en reklame for et abonnement på vin. Eller hvad med et abonnement på yogaudstyr? Eller tøj til dit barn?

Så ja, abonnementer er ikke kun forbeholdt aviser og telefonselskaber mere. Og der findes mange spændende muligheder for abonnementsløsninger, der kan gøre livet nemmere for dine kunder.

I forbindelse med min egen shop kiggede jeg på, hvordan andre i branchen valgte at sælge sine produkter. Her kom jeg frem til, at kaffe er et godt produkt at sælge kontinuerligt til samme kunde.

Den vigtigste grund til dette er, at det gør livet meget lettere for mine kommende kunder. De ved nu, at der hver måned kommer f.eks. fire poser kaffe ind ad døren helt af sig selv. Kunderne slipper altså for hele tiden at skulle forholde sig til købet - og så løber de ikke tør for kaffe!

Fordelene for mig som købmand er, at jeg nemmere kan planlægge lageret. For jeg vil hele tiden kunne se, hvor mange ordrer, der ligger klar til afsendelse, næste gang abonnementet bliver sendt. Jeg har derfor mulighed for at købe ind efter dette.

Samtidig opbygger jeg en gruppe af loyale kunder med abonnementsløsningen, hvilket er en hver købmands våde drøm. Og med køb af et forholdsvist billigt produkt som kaffe, er det ikke så svært at overtale kunden til at blive abonnent.

Dog er der et højere krav til hele tiden at tilbyde kunden det allerbedste. Noget der virkelig giver værdi. Der er ikke plads til fejltrin, for så er kunden videre - og kommer sandsynligvis ikke tilbage foreløbig.

Mersalg: Gør dine produkter til en del af noget større

Mersalg er en oplagt måde at udvikle din webshop fra enkeltkøb til noget, der for alvor giver værdi. Derfor er det også utrolig populært, og du er sikkert selv stødt på det mange steder - online såvel som offline.

Tænk bare på tøjbutikker eller webshops, der sælger tøj? Du køber et par bukser, og straks bliver det foreslået, at du køber et bælte, der passer til. Eller hvad med, når du køber en gavekurv f.eks? Skal du have en flaske vin med til chokoladen? Eller var det noget med en ekstra flot indpakning?

Med mersalg sælger du mere end det, din kunde kom efter til at begynde med. Og selv om der måske kun er tale om et mindre beløb, så kan det løbe op og blive en god indtjening.

Så overvej, hvordan du kan lede til mersalg på din shop:

  • Kan du supplere dine produkter med en service?
  • Kan dine produkter udgøre et mersalg til noget andet?
  • Kan du tilbyde et andre produkter, målgruppen typisk ville købe sammen med det, du allerede tilbyder?

Og husk: Mersalg = merværdi. Mersalg virker ikke, hvis det kun er en fordel for dig. Det skal også gøre livet lettere for din kunde.

Pakkeløsning: Mød kundernes behov hele vejen rundt

En anden mulighed for at tjene penge på din webshop er ved at samle dine produkter i en pakkeløsning. Med en pakkeløsning kan kunden vælge at købe dine produkter som del af en samlet pakke, der typisk vil give en billigere produktpris.

Lige som med mersalg er det vigtigt, at din pakke er relevant for din målgruppe og giver kunderne værdi. Sælger du kosttilskud kan du f.eks. lave pakkeløsninger til forskellige segmenter såsom gravide, ældre og personer, der dyrker sport.

Pakkeløsningerne kan gøre livet nemmere for dine kunder, da du gør arbejdet for dem og samler de produkter, der passer sammen.

Får de oven i muligheden for at købe de enkelte produkter til en mere fordelagtig pris ved en pakkeløsning, er du godt på vej til at skabe glade kunder, der vender tilbage til din shop.

Følg med her!

Du er nu blevet klogere på, hvilke valg, jeg har taget, der skal bane vejen for NORU.dks succes. Jeg deler dem med dig her i håbet om, at du også får dannet rammerne om en webshop, du kan tjene penge på.

Vil du vide mere om, hvordan det kommer til at gå på NORU.dk? Så følg med her, hvor jeg deler mine erfaringer med dig. Næste gang vender jeg en af de store beslutninger, der for alvor gør en online shop til virkelighed. Nemlig valg af webshopsystem.

Og husk: Hvis du vil have besked, når der dukker nyt op i historien om NORU.dk, så tilmeld dig mit nyhedsbrev nedenfor eller følg mig på Facebook. Så går du ikke glip af et eneste skridt i processen!

Vil du optimere din online virksomhed?

Tilmeld dig nyhedsbrevet, hvis du ikke vil gå glip af værdifulde tips direkte i din indbakke

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Something went wrong. Please check your entries and try again.